
Zicht op de haven van IJmuiden.

Zicht op de haven van IJmuiden.

Als de golven over de pier slaan ben ik in mijn element, ik werd vanochtend aan het einde van de pier op mijn wenken bediend. Normaal loop ik om de vuurtoren heen en weer terug maar dat ging nu niet, ik had geen laarzen aan.

Er staat een pittige wind vanuit zee en die blaast recht het zeegat in. Dat maakt de zee in het gat onstuimiger dan de Noordzee zelf, iets wat niet heel vaak voorkomt.

Er staan welgeteld vier vissers, verder was er niemand te bekennen. Dus het is rustig wandelen momenteel. Het zal straks drukker worden, de vakantiegangers liggen om 6:30 uur nog op één oor.

De pier splitst zich halverwege in twee stukken, naar twee verschillende vuurtorens. Bij die splitsing ligt een voorraad betonblokken voor toekomstige versteviging.

Tot die tijd worden ze vooral gebruikt als openbaar toilet en graffiti object. Bij warm weer komt de urinelucht je daar tegemoet. Met een buitentemperatuur van ongeveer 17 graden heb je daar vanochtend echter geen last van.

Als je derhalve van schuimkoppen en een stevige zeewind houdt zit je in Velsen Noord vanochtend goed. Ik wens u allen een prettige dinsdag.


Goedemorgen beste lezer. De zomervakantie is begonnen in Nederland Noord. Daar vallen wij hier in Noord Holland ook onder en dat betekent dat er meer kustgangers zijn. De ervaring leert dat die hard drinken en daar vindt je dan s’ochtends de sporen van terug in de omgeving, ook op de pier.

Er staat een matige wind richting IJmuiden en dat is voor een wandeling op de pier gunstig omdat de geur van Tata Steel je bespaart blijft. Voor de inwoners van IJmuiden is het minder prettig.

Er zijn een behoorlijk aantal vissers aanwezig. Dat zal mede door de vakantie komen maar van zaterdag op zondag wordt er sowieso meer s’nachts gevist, het weer is er nu geschikt voor.

Vanaf 10:00 uur kunt u bij Timboektoe terecht voor koffie en ontbijt, ik ben inmiddels weer thuis, daar is de koffie ook bruin. Ik wens u allen een prettige zondag.

De windmolens staan stil deze ochtend. Voor zover er wind is staat deze ongunstig, vanuit het binnenland. Dat betekent dat je aan het begin van de pier de onaangename lucht van Tata Steel ruikt.

De zee kabbelt rustig tussen de blokken langs de pier, zo onstuimig als ze kan zijn, zo rustig is ze deze ochtend.

Rustgevend, er zijn enkel wat vissers aanwezig waarvan één in een tent met twee loslopende honden waarvan er één erg waaks is. Gelukkig beet deze blaffende hond niet.

Ik kwam nog een restant van visvangst tegen onderweg, dat is zeldzaam want meestal weten de meeuwen wel raad met de overblijfselen, die liggen er nooit lang.

Heb een fijne donderdag beste lezer, het is prettig wandelweer, ik kan het aanraden.

Als de wind uit de goede richting komt gooit de zee een ontbijtje voor de meeuwen tussen de betonblokken. Die weten dat en zweven volop boven de pier momenteel.

Degenen die aan de kust wonen, of er vaak komen kennen het verschijnsel wel. Zwaar bewolkt in het binnenland, maar aan zee pak je zomaar de zon mee. Zo is het deze ochtend ook.

Er staat een stevige wind uit noordelijke richting, dat betekent dat er het nodige aan nattigheid over de pier slaat.


Als je van mooie wolkenpartijen houdt zit je deze ochtend aan de kust goed.

Deze ochtend op de pier in Velsen Noord. Misschien wel het mooiste moment om daar te lopen.




Een minder leuk aspect van vissers op de pier is dat ze veel troep achterlaten. Het lijkt mij een kleine moeite om dat op te ruimen, wat je de pier mee op neemt kan je er ook weer mee af nemen nietwaar? Schijnbaar achteloos wordt de troep echter achtergelaten, jammer en onnodig.





Na een aantal dagen min of meer gedwongen binnen zitten om mijzelf te beschermen tegen UV was het een verademing om vanochtend weer buiten te zijn. Het was heerlijk rustig op de pier.

Er staat een stevige wind, die uit een gunstige richting komt. De temperatuur is prima om te wandelen.

Ik wens u allen een prettige donderdag.
