WaZ

Foto’s: VihU

De pier was nog afgesloten vanochtend. Naar mijn mening kon het hek wel open, zo hard waait het namelijk niet meer deze ochtend. Ik had echter geen zin in een eventuele prent aan mijn broek, dus ben ik terug naar Wijk aan Zee gereden.

Gesloten

Omdat de benen erom vroegen, moesten ze gestrekt worden en dat moest dan maar gebeuren om de dorpsweide heen. Dat was geen straf, ook in Wijk aan Zee is het op de vroege ochtend prettig om te wandelen.

Dorpsweide

Een badplaats in de herfst krijgt altijd iets druilerigs, iets van vergane glorie. Het hoogseizoen is afgelopen dus moet de horeca het hebben van de mooie nazomerweekeinden, die steeds schaarser zullen worden naar de winter toe.

Het ijs is op, friet is er nog wel…

Ik houd wel van die najaarssfeer aan de kust. Geen grote drukte meer, er daalt een zekere rust over het dorp. Het najaarslicht zorgt voor de rest.

Zonsopgang

Ik laat de vrijdag met deze kleine impressie verder aan u beste lezer. Ik wens u fijne dag en voor straks een nog beter weekend.

Pierflits 9 september

Foto’s: VihU

Het is heel rustig aan de kust. Er komt een klein beetje wind vanuit het land en het is bewolkt. De zee kabbelt richting de pier waar de grootste golfslag wordt veroorzaakt door de sporadische zeevaart.

Kerstverlichting?

In de haven van IJmuiden ligt een cruiseboot die de kerstverlichting al heeft ontstoken. Misschien doen ze dat het hele jaar door, dat kan ook nog, en heeft het niets met Kerstmis te maken.

Lossen bij Tata Steel

De meeste drukte was er op de kade bij Tata Steel waar vracht werd overgeladen van zee- naar binnenvaart. Daar merk je op de pier niet veel van.

Bewolking

Dus als je op zoek bent naar een rustige omgeving voor een ochtendwandeling, in Velsen Noord is die te vinden. Naast een aantal vissers heb je er het rijk alleen. Ik wens u allen een prettige dinsdag.

Pierflits 8 september

Foto’s: VihU

Er staat een rustige wind vanuit zee. De bewolking is zoals vaak dunner aan de kust dan boven land, zo af en toe piept de zon er tussendoor.

Rust

Het aantal vissers is op één hand te tellen en ik kwam maar twee andere wandelaars tegen, dus het is rustig lopen vanochtend. Verder heb ik geen bijzonderheden dus laat ik de foto’s voor zich spreken. Ik wens iedereen hier een prettige maandag.

Einde Noordpier
Spiegeling
Zeegat
Zicht op Tata Steel
Aloha en Timboektoe

Callantsoog

Foto’s: VihU

Het is mooi weer, dus we trekken massaal naar de kust. Omdat het nu nog kan. Deze foto’s zijn gisteren gemaakt.

Manneh bij de manneh

Op het terras zaten vier stellen aan een alcoholische versnapering. De mannen bij de mannen, de vrouwen bij de vrouwen. Aan het accent te horen kwamen ze uit het oosten des lands. Flarden van gesprek bereikten onze tafel. Over het binnenhalen van de oogst en dorpsfeesten.

De ober zag mij een plaatje schieten

Stoere kerels. De jonge ober kwam ons een ijskoude Affligem Wit 0,0% brengen en dacht er het zijne van terwijl de meeuwen de restanten lunch van de lege tafeltjes aan het roven waren.

Vandaag wordt het voor mij te warm, dus blijf ik binnen, voor alle binnenblijvers en uitgaanders een prettige zondag toegewenst!

Pierflits 29 augustus

Foto’s: VihU

Het kwam er even niet van, maar vandaag worden de borden “te koop” op de gevel aangebracht dus had ik weer even de ruimte om de pier te bezoeken.

Zicht op IJmuiden

De wind komt uit het zuidwesten, de bewolking hangt boven zee maar op het land, en de pier is het droog en prettig wandelen.

Zonsopgang

“Mag ik je wat vragen?” vroeg een visser toen ik langsliep. Natuurlijk mag dat, of ik toevallig uit Wormerveer kwam? Ik ben geboren in Diemen maar opgegroeid in de Zaanstreek, in Wormerveer. De beste man blijkt tussen Wormerveer en Westknollendam te wonen en meende mij te  herkennen. Dat was goed voor een kort praatje met Zaans accent.

De kop van de pier

De wind staat op de kop van de pier dus daar slaan de golven goed overheen. Het einde is niet de bereiken zonder natte voeten. Verder is het allemaal goed te belopen.

Bewolking boven zee

Tot zover de pier deze ochtend, ik wens alle lezers hier een prettige vrijdag en voor straks een goed weekend!

Pierflits 11 augustus

Foto’s: VihU

Er staat vanochtend een zwakke wind uit het zuid-oosten, en dat is gunstig voor onze IJmuidenaren want die hebben geen last van Tata odeur. Op de pier heb je er ook geen last van, als je op het strand van Heemskerk zit zou je het wel zomaar kunnen ruiken.

Strand, stil en verlaten

Ik heb negen vissers geteld. Één daarvan heeft zijn twee zoontjes meegenomen. Die liepen een beetje te klieren met een step.  Vissers die kinderen meenemen, dat werkt niet. Ze vervelen zichzelf binnen de kortste tijd te pletter, pa staat te vissen en verder is er voor die kinderen op de pier niets om zichzelf mee te vermaken.

Zeevaart

Verder heb ik vanochtend niet veel bijzonderheden dus gelukkig vond ik nog wel een paar sokken. Dat is bijzonder, want meestal vindt je er maar één en niet een paar. Ik heb ze even gepast maar ze zijn niet mijn maat dus ik heb ze voor iemand anders laten liggen ter hoogte van Timboektoe, als je snel bent? Ik wens u allen nog een prettige maandag.

Gevonden, witte sokken.